Hasznos

Mi is a különbség az olajos és a gázos lengéscsillapítók között?

Ha röviden kellene megfogalmazni, szinte semmi. Legalább is a közvélemény szerint ismert , az utcai autókba használatos és a kereskedelemben is kapható olajos és gázos lengéscsillapítók között. Valamiért a köztudatban mégis úgy terjedt el, hogy érdemesebb a gázosat venni, mert az jobb mint az olajos.

A megértéséhez rögtön le kell szögezni, hogy kétféle gázos lengéscsillapító van. A kisnyomásos kétcsöves gázos és a nagynyomásos egycsöves gázos. Az autók 90-95 százalékát olajos, vagy kétcsöves gázos lengéscsillapítóval szerelik. Na itt minimális a különbség.

Az autók maradék 5-10 százalékát szerelik egycsöves nagynyomású lengéscsillapítóval. Na ez valóban más. De, ilyen lengéscsillapítókat nem is lehet venni csak azokba az autókba, amelyeket gyárilag ilyennel szerelték. ( pl. Mercedesek, Renault hátsók, Ford kombi hátsók). Valamint a sport lengéscsillapítók gyártásánál is használják ezt a technológiát.

Az alábbiakban ábrákkal magyarázószöveggel próbálok rávilágítani a lengéscsillapítók felépítésére, működésére, a köztük lévő különbségre.


A lengéscsillapítók felépítése, működése

A képen olajnyomásos (McPerson gólyaláb) lengéscsillapító ábrája látható

Olajos lengéscsillapító metszet rajz
  1. Kememénykrómmal ellátott szár vagy tengely.
  2. Tömítő gyűrű vagy szimering, alatta a csúszó csapágy, a szár megvezetése céljából.
  3. Tágulástér (Vákum, vagy minimális levegő).
  4. Olajtér.
  5. Lengéscsillapító ház ( első cső) a rugótányérral.
  6. Belső hüvely a dugattyú számára (második cső).
  7. Felütközés csillapító - határoló műanyag gyűrű.
  8. Dugattyú az átömlő szelepekkel és a dugyattyú gyűrű.
  9. A házra hegesztett felfogató elem.
  10. Fenék vagy lábszelep.

Működési elve röviden

Ha a lengéscsillapító szár lefelé mozdul a 8-as dugattyú bővebb szelepein átáramlik az olaj, a fenékszelep zárva van (nyomó erő).
Ilyenkor a szár viszonylag könnyen benyomható.
Ha a szár elindul kifelé az olaj szűkebb átömlésen kényszerül átpréselődni a 8-as dugattyúba, a fenékszelep kinyit, hogy az olaj cirkulálhasson (húzó erő).
Ilyenkor a szárat jóval nehezebb kihúzni.
A spirálrugó keménysége, a lengéscsillapító húzó és nyomóerejének hangolása adja a csillapítási-rugózási karakterisztikát.

A képen kétcsöves gáznyomásos (McPerson gólyaláb) lengéscsillapító ábrája látható

Kétcsöves gázos lengéscsillapító metszet rajz
  1. Kememénykrómmal ellátott szár vagy tengely.
  2. Tömítő gyűrű vagy szimering, alatta a csúszó csapágya, szár megvezetése céljából.
  3. Gáztér (Alacsony nyomás, 4-5 bár általában nitrogén gáz).
  4. Olajtér.
  5. Lengéscsillapító ház ( első cső) a rugótányérral.
  6. Belső hüvely a dugattyú számára (második cső).
  7. Felütközés csillapító - határoló műanyag gyűrű.
  8. Dugattyú az átömlő szelepekkel és a dugyattyú gyűrű
  9. A házra hegesztett felfogató elem.
  10. Fenék vagy lábszelep.
  11. Működési elve röviden

    Működési elve ugyanaz min az előző olajnyomásos lengéscsillapítóé.
    Szerkezeti felépítése is ugyanaz.
    A különbség a 3-as gáztérben rejlik.
    Hogy mi is a szerepe az alacsony nyomású gáznak a lengéscsillapítóba?
    A lengéscsillapító működés közben felmelegedhet.
    A meleg olaj hajlamos megritkulni, felhígulni, amitől a lengéscsillapító felpuhul és nem csillapít elég hatásosan.
    A gáz folyamatos nyomást gyakorol az olajra és az nem képes ezáltal felritkulni.
    Így a lengéscsillapító hatékonysága szélsősőges hőmérséklet alatt is megmarad.

    Tehát a "gázos" lengéscsillapító nagyobb biztonsági tartalékkal rendelkezik, mint az olajos. Pesze ez nem azt jelenti, hogy az olajnyomásos lengéscsillapító lépten nyomon felpuhul! Igen komolyan meg kell dolgoztatni a futóművet, hogy ez bekövetkezhessen. Új, vagy felújított lengéscsillapítóknál ez szinte lehetetlen. Mindkét típus idővel felpuhul, mert az olaj elöregszik, felvizesedik benne és már nem megfelelő a csillapítás. Ilyenkor jöhet a csere vagy a felújítás.

    Mivel olajos lengéscsillapítóból technológiailag nem bonyolult "gázosat " csinálni, így a gyártók már 10-15 éve szinte csak gázossal szerelik modelljeiket. Olajos lengéscsillapítót igazából már csak az öregebb évjáratú autókhoz lehet kapni, hamár gyárilag is ilyennel szerelték, mintegy választási lehetőségként. Árkülönbség is minimális általában a gázos és olajos között, sőt vannak esetek amikor azolajos drágább.

    Folytatás...Az egycsöves magasnyomású gázos lengéscsillapító lesz!